Online

skrivekursus

"At skrive en fortælling"

Vi udbyder nu vores fortællekursus online fra januar 2025. 

Skrivekurset fokuserer på, hvad en god fortælling består af. Gennem oplæg og praktiske øvelser undersøger vi bl.a. karakteropbygning, forløb og dialog, og vi bevæger os ud i idéudvikling og effekterne af det, der ikke står i teksten.

Det sidste modul fokuserer på, hvordan man kan arbejde videre på egen hånd.

Kurset foregår online på Zoom. For at sikre et nærværende skriftrum, optager vi max. 8 kursister ad gangen. Til gengæld udbyder vi kurset ad to omgange hen over foråret 2025. Du kan vælge et af de to onlinekurser, alt efter hvilket tidspunkt der passer dig bedst:

  • Hold 1: kurset forløber over otte onsdag formiddage i perioden 8. januar til og med 5. marts 2025 kl. 9.00-12.00.  
  • Hold 2: kurset forløber hen over otte torsdage i perioden 6. marts til og med den 1. maj 2025 kl. 18.00-21.00
 

Hvis et hold ikke får mere end 4 tilmeldte, tilbydes du at flytte over på det andet eller at få pengene tilbage.

Undervisningsform

Der er ikke ”lektier” mellem undervisningsgangene.

Underviserne holder oplæg med indlagte øvelser, og vi laver små skriveøvelser undervejs og taler om teksterne. Efter hvert onlineforløb kan du med fordel skrive din tekst igennem en gang til for at omsætte nye refleksioner til praksis.

Praktiske
oplysninger

"At skrive en fortælling"

(Online: hold 1 - onsdag formiddag)

(*) Rabat gives til studerende, tidligere kursister samt medlemmer af Dansk Forfatterforening.

Tilmeldingsfrist: 1. december 2024

Program

Onsdag den 8. januar kl. 9.00-12.00

Tid og synsvinkel v/ Trisse Gejl

Der er altid en synsvinkel, læseren oplever fortællingen gennem, fx et ”jeg” eller en ”han/hun” – måske skifter synsvinklen endda. Det gør også en forskel, om fortællingen foregår i datid, nutid eller sågar fremtid. Gennem skriveøvelser undersøges nogle af de forskellige kombinationer i praksis.

Onsdag den 15. januar kl. 9.00-12.00

2. Replikker og samtale v/ Trisse Gejl

Dialog egner sig sjældent til at introducere ny information. I stedet kan replikker vise noget om relationer, karakterer og statusforhold. Men hvornår er det på sin plads at anvende dialog, hvad kan den bestå af, og hvad egner samtalen sig til som litterær form?

Onsdag den 22. januar kl. 9.00-12.00

3. Tænker karakterer højt? v/ Anita Bech Albertsen

Hvordan formidles karakterers tale og tanker? Sker det via direkte tale, dækket direkte tale eller indre monolog? Sådanne udsigelsesformer har betydning for fortællerens afstand til det fortalte og for, hvor meget information læseren får. Dette forhold undersøges gennem skriveøvelser og analyser af litterære eksempler.
 

Onsdag den . 29. januar kl. 9.00-12.00

4. Fortælletempo og fortællingens hvordan v/ Anita Bech Albertsen

Fortællingens tempo afhænger af, hvordan en teksts begivenheder, genstande og karakterer fremstilles. Sker det via replik, beskrivelse, beretning eller måske udeladelse? Brugen af fremstillingsformer har betydning for, hvor meget information læseren får om det fremstillede i teksten. Gennem litterære eksempler og skriveøvelser undersøges betydningen af forskellige fremstillingsformer. 

Onsdag den 5. februar kl. 9.00-12.00

5. Karakteropbygning v/ Trisse Gejl

Hvad består en karakter af? Hvordan skaber man en unik karakter og sikrer sig, at personerne i en fortælling ikke ligner hinanden for meget? Det kan ske ved at tilføre en snært af et særligt temperament eller grundstemning, eller det kan være gennem måden, karakteren opfører sig på overfor andre karakterer. 

Bemærk, den 12. februar er der ingen undervisning på grund af vinterferie!!

Onsdag den 19. februar kl. 9.00-12.00

6. Tekstens tomme pladser v/ Anita Bech Albertsen

Overalt i en tekst er der tomme pladser. Læseren får ikke alt at vide om karaktererne, stederne osv. Men… ofte står det, der er udeladt af teksten, der alligevel. Hvorfor? Det undersøges i praksis gennem litterære eksempler og øvelser med at skrive tekster, der medtænker sin læser via brugen af udeladelser (tomme pladser) og dermed inviterer læseren til at være medskaber af tekstens betydning. 

Onsdag den 26. februar kl. 9.00-12.00

7. Plot fortællingen! v/ Anita Bech Albertsen

Plot er en grundpille i enhver form for storytelling. Plottet er nært forbundet med fortællingens forløb, komposition og spændingsopbygning, der sammen bidrager til en engagerende og meningsfuld historie. Gennem cut-up-øvelser skal vi undersøge, hvilken betydning begivenhedernes komposition har for fortællingen. 

Onsdag den 5. marts kl. 9.00-12.00

8. Inspiration og kreativ arbejdsmetode v/ Jo Hermann

Inspiration og arbejdsmetode er nært forbundne. Forfattere griber sjældent linjer ud af den blå luft, men finder i stedet en arbejdsmetode og nogle måder at udfordre sig selv på, som gør det muligt at skrive på samme tekst over lang tid. Dette modul introducerer til forskellige teknikker, der kan gøre skriveprocessen levende og givende, også efter kurset er slut. Det kan fx være hurtigskrivning, kreativ brug af tjeklister, cut up af teksten eller at tage nejhatten på. 

Efter kurset udsteder vi et kursusbevis som dokumentation for din deltagelse.

Kurset finder sted på Zoom

 

Onlinekursus (Hold 2)

"At skrive en fortælling"

Torsdag aften kl. 18.00-21.00 (fra 6. marts til og med 1. maj 2025)

Tilmeld dig...

Onlinekursus (Hold 1)

"At skrive en fortælling"

Onsdag formiddage kl. 9.00-12.00 (fra 8. januar til og med 5. marts 2025)

Onlinekursus (Hold 2)

"At skrive en fortælling"

Torsdag aftener kl. 18.00-21.00 (fra 6. marts til og med 1. maj 2025)

TEKSTURA

Tekstura er en erhvervsdrivende forening, der udbyder kurser i kreativ skrivning og tilbyder konsulentlæsning på færdige eller delvist færdige manuskripter.

Kontakt:

© 2024 Tekstura